Добре дошли! Можете да влезете или да създадете нов профил
Кошницата е празна!

Кое е по-добро за нас: бягане навън или бягане на пътека?

Кое е по-добро за нас: бягане навън или бягане на пътека?

Някои бегачи мразят да се забиват във фитнес залата, особено когато е прекрасно времето навън и има голям терен за бягане. Други ценят удобството на фитнеса и тичането върху бягащата пътека, като така правят тяхната тренировка лесно и бързо, без да се налага да измислят маршрути или да отделят допълнително време за това сред природата. Но кой от методите е по-добър? Лесният отговор е - никой, от физиологична гледна точка. Бягане на бягаща пътека, която е настроена правилно, симулира почти идентично тичането на открито, така че ползите са до голяма степен едни и същи, макар че има няколко съществени разлики, които можете да имате предвид.

 

Регулирайте наклона на бягащата пътека да е приблизително еднакъв с този на вън.

Без да направите промени на бягащата пътека, тичането върху нея ще бъде по-лесно, отколкото отвън на гладък път. Най-голямата разлика е, че има лента която се движи под вас, така че не е нужно да се оттласквате от земята срещу съпротивлението на въздуха, за да движите тялото си напред. Според проучване през 1996г., публикувано в списанието на спортни науки, липсата на съпротивление на въздуха намалява изразходваната енергия за движение. Изследователите измерват също и използвания кислород от организма по време на тренировка (на трениран мъж бегач) и е установено, че тичайки с наклон на бягащата пътека до 1% най-точно отразява енергийните разходи за тичане навън върху равен път.

 

Едно от предимствата на бягащи пътеки: Шок Абсорбция.

Бягащите пътеки са изминали дълъг път, тъй като те са започнали да се появяват в края на 60-те. Ранните версии не предлагат много начини за настройка на пътеката или абсорбция на ударите от движението. В наши дни, бягащите пътеки идват с всички благинки и екстри. Вие сте в състояние напълно да персонализирате вашата тренировка – ръчно регулиране на наклона и скоростта, избор на програма за тренировка и проследяване на сърдечната честота. Можете дори да гледате филм или да слушате любимата си музика, докато тренирате. Пътеките също са подобрили усвояването на ударите по време на движение по тях, като така се намалява въздействието върху вашите стави.

Едно от предимствата на тичането на открито: различните повърхности.

Бягането навън предлага безброй възможности, което определено е плюс. Повечето малки и големи градове предлагат тротоари, павирани улици и тревисти райони. Много бегачи също имат достъп до лекоатлетични писти, планински пътеки и пясъчни плажове. Такова разнообразие ви предоставя по-голяма стимулация на сетивата и по-малък риск от наранявания, които могат да възникнат вследствие от тичане по една и съща повърхност.

 

Едно от предимствата на Бягащата пътека: Избягването на неблагоприятни климатични условия.

Дори и заклетите любители на тичането на открито, трябва да влязат в залите от време на време. В зависимост от това къде живеете, тичането на открито в средата на деня в разгара на лятото може да бъде не само трудно, но и опасно. Ако трябва да направите вашата тренировка, бягащата пътека в климатизирано пространство започва да изглежда все по-привлекателна. Определени съображения за безопасност могат да забранят тичането на открито и правят ходенето на бягаща пътека по-добър вариант. Гръмотевични бури, студено време и тъмнината в опасните части на града са добри причини да пренесете вашата тренировка в залата. Това не означава, че тя трябва да остане вътре, но бягащата пътека е добро временно решение за преминаване през топлинната вълна или зимата в България.

 

Бягащи пътеки помагат за възстановяването и лечението от наранявания.

Когато имаме контузия, всеки иска да бъде сигурен, че ще избере правилната повърхност за бягане. Тичането по бягаща пътека предлага контролирана среда, качествените машини предлагат много добро усвояване на ударите по време на движението по тях. “Това е чудесен инструмент за рехабилитация, защото повечето ленти на бягащи пътеки са пружинно натоварени, така че при стъпване омекотяват удара", споделят треньори. Същият ефект бихте могли да постигнете и на някои открити терени като тревните. Според проучване, публикувано в списания за спортни науки през 2012 г., тичането на трева намалява стреса върху опорно-двигателния апарат в сравнение с тичане на твърда настилка и повърхности като асфалт.

 

Дали темпото Ви на тичане е различно на бягащи пътеки?

Сигурно предполагате, че тялото ви се движи по различен начин върху бягаща пътека спрямо тичане на открито, но изследванията доказват, че това не е вярно. Изследване, което анализира движението на хора, трениращи на бягащи пътеки и на открито при подобни скорости, не констатира съществени разлики в кинематиката (моделите на движение) на бедрата, коленете и глезените. Това означава, че независимо дали сте избрали да тичате по бягаща пътека във фитнеса или в парка навън, тялото ви ще се натовари по един и същи начин.

Предимството при тичане върху различни терени.

Ако тичате само на бягаща пътека, може да започнете да имате проблеми с мускулите и ставите, защото краката и ходилата винаги се движат по същия начин. На открито, най-вероятно ще преминавате през разнообразни терени, което изисква използването на различна мускулатура, така че никой мускул или става да не бъде претоварен. При тичане на открито, краката винаги се налага да се приспособят към каквато и да е повърхност. Ако се натъкнете на хълм, глезените и прасците трябва да работят по-усърдно, а при спускане- бедрата и колената. Тичането по една и съща повърхност може да доведе до дисбаланс с течение на времето. За да се избегне това, е хубаво да се разнообразявате с тичане в парка поне от време на време.

 

Ключът е в разнообразието.

В крайна сметка, най-добрият вид движение е този, който ви допада най-много. Ако не ви харесва тренировка, тогава е много вероятно да я пропуснете, лишавайки се ползите за здравето и външния вид. Затова препоръчваме: Редувайте дните на тренировка във фитнеса с дни на открито. Това не само ще ви помогне да избегнете потенциалния стрес да правиш едно и също движение всеки ден, но също така ще ви помогне да се предпазите от травми, които могат да възникнат вследствие на повтаряща се рутинна тренировка.

Ако ни харесвате и искате да четете всяка седмица интересни и нови статии, последвайте ни в социалните мрежи.

Нека Ви помогнем да поддържате форма с нас :)